503 349 386 kontakt@goldengold.pl
Proces projektowania logo
Opublikowano: lis 11, 2024
gray background wall

Dlaczego jest to proces?

Tak, jest to proces i to wieloetapowy. Z tego prostego powodu, że aby powstało prawdziwe logo, nie można ot tak po prostu go narysować z głowy, w pięć minut. (albo wygenerować, a i takie pomysły już widziałam, co najsmutniejsze). W tym wpisie postaram się wam przybliżyć na czym ten proces polega i dlaczego jest tak wyjątkowy. Od razu zaznaczę,że nie każdy grafik pracuje tak samo, przeprowadza go w ten sam sposób, więc nie jest to oczywista prawda wyryta w kamieniu. Mogę jednak zapewnić was, że współpracując z profesjonalnym grafikiem możecie się spodziewać pewnych niezmiennych efektów jego pracy. Omówię konkretnie jakie pliki i dokumenty powinniście z zasady otrzymać na koniec tej współpracy oraz dlaczego jest to tak ważne i dlaczego ich brak jest wielkim red flagiem we współpracy.

Początki

Początek każdej współpracy zaczyna się od złożenia zapytania: za pomocą maila, formularza kontaktowego czy choćby nawet komunikatora. W dobrym, profesjonalnym tonie jest przekierowanie rozmowy na formalną stronę, jakim jest mail firmowy (na własnej domenie. Popularne domeny darmowych dostawców poczty nie wyglądają zbyt profesjonalnie). Na tym etapie następuje rozpoznanie potrzeb. Nie wszyscy graficy pracują na briefie, ale jest to bardzo skuteczną, skondensowana metoda zebrania informacji na początkowym etapie, bez ciągłego wysyłania maili  by ustalić wszystkie szczegóły.

Brief

Przejdźmy więc do tego tajemniczego słowa. w świecie projektantów oznacza to z angielskiego „krótki” albo „zwięzły”. Brief jest kwestionariuszem, gdzie zbierane sa wszystkie kluczowe informacje na temat funkcjonowania firmy, elementów zamówienia, oraz też –  co może być zaskakujące dla wielu – strategii. znajdują się tu pytania dotyczące wizji, misji, wartości, istniejącej konkurencji oraz benchmarków. Co to jest benchmark? w dosłownym tłumaczenia „punkt odniesienia” i określenie to najlepiej oddaje jego znaczenie. Są to najlepsze, porównywalne wzorce w branży do którym można się odnieść. Zdaje sobie sprawę że większość tych pytań może być zaskakujące dla osób, dla których jest to pierwsza współpraca z designerem, dlatego drugim etapem jest zazwyczaj budowa strategii.

Rozmowa strategiczna

To kluczowy moment bo przechodzimy to wyjaśnienia wszystkiego tego co do tej pory było niezbadane, nieokreślone i nieuświadomione.Na tym etapie udaje mi się zazwyczaj odkryć to co najważniejsze dla designu, wartości jakie stoją za marką, które zadecydowały o jej powstaniu, oraz odkryć jej wyróżniki, a jest to kluczowe by stworzyć coś niepowtarzalnego, szczególnie na nasyconym rynku. Śledząc historię jaka doprowadziła do powstania danej marki, nieraz udało mi się wyciągnąć szczegóły które zadecydowały o całokształcie procesu projektowego.

Badania

Są to badania dwojakiego rodzaju – badam zarówno konkurencję ich stosowane rozwiązania, jak i przykłady z branży które są punktem odniesienia – w obu tych przypadkach pragniemy unikną powielania istniejących wzorców. Badanie obejmują tez badanie pogłębione branży klienta, gdyż może się okazać ze to co dla zleceniodawcy nie jest aż tak istotne w procesie, będzie miało znaczący wkład w efekty prac.

Mindmapping

To kolejnie tajemniczo brzmiące słowo tłumaczyć można dosłownie jako mapa myśli. W trakcie procesu tworzenia skojarzeń należy swoje myśli puścić wolno i nie eliminować żadnego rozwiązania. Polega to na rozrysowaniu dosłownie sieci skojarzeń od jednego lub kliku słów, określeń, wytypowanych jako główne określające markę. Od każdego skojarzenia wychodzą kolejne i tak aż finalnie można uznać proces za skończony. W wyniku tego ćwiczenia można osiągnąć naprawdę ciekawe rezultaty. Można do tego celu użyć dedykowanych narzędzi takich jak mindomo, ale można użyć najprościej kartki i długopisu. W wyniku tego procesu wybiera się najlepsze skojarzenia i na nich buduje dalsza wizję.

Moodboardy

Teraz pora na moodboardy, czyli tablice nastrojów. tworzone są w najróżniejszy sposób, niektórzy przedstawiają je jako tablice inspiracji na Pintereście, inni przygotowują w wybranym programie graficznym po prostu plik z różnymi inspiracjami. Czy należy traktować te inspiracje dosłownie? Nie. Nie są to po prostu przykłady innych rozwiązań z branży – czyli, że jak projekt dotyczy logo, to prezentujemy inne logo. Moodboardy to dosłownie wszystko co kojarzy się z danym zagadnieniem. na tablicy więc lądują ilustracje, zdjęcia, typografia, palety kolorystyczne, patterny, tekstury oraz w zasadzie każdy możliwy zasób jaki odpowiada tytułowi tablicy. Uzyskane w ten sposób wyniki prezentuje klientowi by wybrać ten jeden kierunek projektowi. Im więcej szczegółów będzie ustalonych na początku współpracy, tym sprawniej będzie ona przebiegała w dalszej części. W tym momencie płynnie przechodzimy do części projektowej po początkowym researchu.

Szkice

Teraz przychodzi pora na papier i ołówek. Albo tablet, jak dla mnie. Mimo wszystko preferuje bardziej rysowanie szkiców na tablecie, wychodzą wtedy wyraźniej, czyściej no i nie bez znaczenia jest fakt powiększania obszaru by dorysować szczegóły albo bez problemu coś poprawić lub usunąć. Szkiców powinno być relatywnie dużo – zalecana ilość to 20-30, lecz niektórzy designerzy wykonują ich ponad setkę. W zasadzie nie istnieje idealna ilość szkiców, bardziej chodzi o osiągnięcie dostatecznej ilości pomysłów.

Następnym etapem jest ich selekcja i dopiero tak wybrane pomysły przedstawia się klientowi do wykorzystania. Jak widzisz, większości pracy grafika klient nie widzi!

Projektowanie logo

Na temat samego projektowania logo będę opowiadać w osobnym wpisie. Teraz tylko pokrótce opiszę ten etap na którym wszyscy się tak skupiają. Dopiero teraz odpalamy program graficzny i rysujemy logo, które zostało wytypowane jako najlepsze. Na tym etapie są dozwolone oczywiście wszelkie modyfikacje i dokładanie elementów jakie wcześniej się nie pojawiły.

Kiedy logo zostanie narysowane, nie jest to wcale koniec prac. Logo musi się odpowiednio prezentować! Dlatego teraz następuje kluczowy monet prezentacji logo! Przedstawiane jest w wersji podstawowej, skróconej, achromatycznej, monochromatycznej, odwróconej i chromatycznej, wraz z wariantami kolorystycznymi. Całość wieńczy przedstawienie funkcjonowania logo na wybranych nośnikach, czyli tzw. mockup-y.

Po serii iteracji i finalnym zaakceptowaniu logo, można dopiero przejść do dopracowywania pozostałych elementów zamówienia (materiały drukowane, strona www, grafiki na social media)

To jeszcze nie koniec

Księga znaku.

Niewiele osób wie o jej istnieniu. Księga znaku to dokument twojego logo. Jest tu opisane wszystko od jego konstrukcji, przez kolorystykę, grid, pole ochronne znaku, po przykłady właściwych zastosowań, niewłaściwego użycia.

 

 

 

 

 

 

 

Dzień dobry, poznajmy się lepiej

Hej! Cieszę się, że jesteś! Nazywam się Monika Olech, jestem brand designerką i uwielbiam tworzyć projekty, które naprawdę robią różnicę. Zawsze chodziło mi o coś więcej niż tylko „ładne obrazki”. Ale zanim zaczęłam pomagać markom wyrażać ich tożsamość, musiałam...

Dlaczego branding to więcej niż logo?

Kiedy myślisz o marce, co pierwsze Ci przychodzi na myśl? Pewnie logo – to naturalne. Ludzie kojarzą marki po ich symbolach. Jednak branding to coś znacznie więcej niż graficzny znak na górze strony czy długopisie. To sposób, w jaki Twoja firma komunikuje się z...